Kod računala opće
namijene uobičajeni izlazni uređaj je monitor.
Iako monitor služi za ulaz podataka on se najćešće upotrebljava kao izlazna
jedinica. Optički zaslon pretvara digitalne podatke, koje prima iz centralne
jedinice, u vidljive uobičajene znakove ili crteže. Izlaz podataka preko optičkog zaslona brži je
i jeftiniji od od izlaza na papirne nosotelje. Iz tog razloga monitor koristimo
u slučajevima kad je potrebno da se podaci brzo dobiju radi donošenja odluke
tj. kad valja uspostaviti neposrednu komunikaciju između čovjeka i računala. U
automatiziranim informacijskim sustavima se najviše koriste izbori putem
zaslona(prikazi). Razvojem tehnologije monitori su postajali sve manji obujmom
i razvijali su sve veće performanse, koje se odnose na veće rezolucije, brže
osvježavanje slike, više boja te bolji kontrast. U daljnjem tekstu razmatrati
ćemo sljedeće vrste monitora:
CRT (catode ray tube)
LCD (liquid crystal display)
Touch screen
Monitori su danas vrlo praktični
pogotovo razvojem LCD moitora gdje je ušteda prostora velika, prijenosna
računala također imaju LCD zaslone što ih čini izrazito mobilnim i lakšim. Uspoređivati
ćemo navedene modele (CRT i LCD) te izložiti
prednosti i nedostatke obaju vrsta monitora i vidjet ćemo na koji način
rade.
Na monitoru se
prikazuju sve poruke sustava koje računalo upućuje korisniku i rezultati rada
programske potpore. Prikazivanje se može obaviti na dva načina i to:
1.
Tekst mod-poruke s alfanumeričim znakovima prema jednoj
od kodnih tablica koju korisnik odabere. Najčešće su to prikazi u matrica
znakova veičine:
a) 40 stupaca *25
redaka
b) 80 stupaca *25
redaka
c) 132 stupca * 43
redaka
Kako je riječ o
matrici(polju) znakova proizilazi da svi znakovi imaju istu širinu i visinu.
2.
grafički mod- kada se poruke na ekranu prikazuju kao
slikovni sadržaji različite gustoće. Uobičajene gustoće(broj piksela po visini
i širini prikaza)za slokovne prokaze su : a) CGA; 320 *200 b) VGA; 640*480 c) SVGA; 800*600 d) XGA; 1024*768(IBM) e) XGA; 1280* 960 f) UXGA; 1600*1200
VGA – Video Graphics
Array
SVGA- Super Video
Graphics Array
XGA- Extended
Graphics Adapter (64K boja za istoimeni IBM standard)
2. Način rada CRT monitora
. Ova slika predstavlja dvije
katodne cijevi koje su imale važnu ulogu u razvoju CRT tehnologije. Ovu iznad CRT cijev konstruirao
je Ferdinand Braun 1897, ona ima izvor elektrona na lijevom kraju i dva para
metalnih ploćica koje su odbijale elektronsku zraku. Ova ispod je prva cijev za
televizor u boji napravljena je 1953. ona ima tri izvora elektronske zrake za
svaku od tri boje posebno, plavu , žutu i crvenu.
Sir William Crookes konstruirao je ovu cijev
1870-ih gdje je istraživao značajke katodnih zraka koja je preteča modernim
televizijskim slikama. Značajne razlike između CRT cijevi i Crookeove cijevi
ogledaju se usljedećem: CRT se grije kako bi povećala razinu elektrona, dok Crookeova
to ne radi i CRT cijev ima dodatne
elektrode za usmjeravanje elektrona i odbijanje zrake dok putuje do ekrana.
Unutrašnjost Katodne
cijevi
1. Elektronski top
2. Elektronski snop
3. Maska za razdvajanje snopa za crvene, zelene i plave dijelove slike
4. Fosforni sloj sa crvenim, zelenim i plavim zonama
5. Uvećani prikaz unutrašnjosti ekrana koji je prekriven fosforom
2. Elektronski snop
3. Maska za razdvajanje snopa za crvene, zelene i plave dijelove slike
4. Fosforni sloj sa crvenim, zelenim i plavim zonama
5. Uvećani prikaz unutrašnjosti ekrana koji je prekriven fosforom
pomoću
elektromagnetskog sustava, na način da se slika iscrtava crtu po crtu od vrha
do dna monitora. Što je više crta po visini (vertikalna rezolucija) i što više
elemenata slike u jednoj crti (horizontala rezolucija) prikazana slika je
kvalitetnija. Kada elektronski mlaz iscrta jednu sliku vraća se na početak i
postupak se ponavlja (raster scan). Otklanjanje mlaza vrše elektronički
sklopovi monitora na osnovu sadržaja analognog signala dobivenog od
grafičkog sustava računala. Analogni signal upravlja količinom elektrona u
mlazu prilikom 'gađanja' triode, za svaki boju posebno, te je intezitet
svijetljenja triode veći ako je količina elektrona u mlazu veća. Naziva se još
RGBY signal. Pri povratku na početak crtanja novog reda ili slike mlaz
elektrona privremeno se 'gasi' (povratni mlaz). Da ljudsko oko ne bi primijetilo
razliku prilikom promjene slike, slika se iscrtava 50-150 puta u sekundi
(frekvencija osvježavanja slike - vertikalna frekvencija), na temelji čega se
može izračunati i koliko se piksela u sekundi može prikazati u jednoj crti
(horizontalna frekvencija, 30-100kHz).
Ako monitor može
raditi na višim frekvencijama, znači da mu je perzistencija (vrijeme prikaza
jedne slike) mala i da se u jednoj sekundi može prikazati više slika što je
dobro zbog manjeg umaranja oka, a moguće je kvalitetnije reproducirati brze
promijene između pojedinih 'kadrova', što je važno strastvenim igračima. Tako
se za 19" CRT monitor SyncMaster 997MB daje podatak da je veličina triode
0.20mm, maksimalna rezolucija slike i pripadna joj frekvencija osvježavanja -
1920x1440@64Hz, te preporučena rezolucija i frekvencija osvježavanja slike -
1280x1024@85Hz. Radi opće kulture; PAL TV signal iscrtava 576 crta 50 puta u
sekundi na način da se jedna slika ponavlja dva puta (prikazuje se 25 slika) i
to tako da joj se u prvom otkloni prikažu 'neparne' crte slike a u drugom
'parne' i tako redom. Svaka crta sadrži podatke od približno 720 elemenata
slike. To je isprepleteni (interlace) mod rada kojeg računalni monitori više ne
koriste. Takav signal eventualno daje grafička kartica na posebnom konektoru
(S-video) radi prikaza slike na TV uređaju.
CRT monitor
Iako CRT monitori zrače X-zrake one su uglavnom
bezopasne jer gotovo sve zrake zaustavlja debeli ekran, a one što prođu
uglavnom ne mogu nanijeti nikakvu štetu. Također i brzina osvježavanja monitora
je zamorna za ljudsko oko, iako je to u današnje vrijeme skoro i riješen
problem (preko 75Hz skoro da se oči i ne zamaraju). Starost monitora je također
bitna, ako je monitor suviše star njegova slika postaje mutna.
3. Način rada LCD monitora
Po načelu miješanja
boja rade LCD (Liquid Crystal Display) i Plazma
monitori. LCD za nadzor boje koriste upravljanje propuštanja pozadinskog
svijetla s filtrima za svaku osnovnu boju u svakom elementu slike. Potrošnja
ovih monitora vrlo je mala. Plazma monitor koristi načelo bombardiranja
elemenata zaslona s ultraljubičastim zračenjem iz ioniziranog 'mjehura' plina.
Svakoj boji elementa slike pripada jedan mjehur, postavljen vrlo blizu
staklenom zaslonu tako da u odnosu na CRT otpada otklon snopa elektrona, velika
debljina monitora i veliki radni naponi. Kako se u oba slučaja radi o matrici
trioda koje se nadziru elektroničkim sklopovima zaduženim za nadzor
vertikalne i horizontalne pozicije triode koja mora 'zasvijetliti' pojam
otklanjanja mlaza ne postoji. Kompletan raster može se postaviti na zaslon
'odjednom'. Uz frekvenciju osvježavanja slike kod ove vrste monitora definira
se i vrijeme odziva; vrijeme potrebno da se stanje prikaza triode promijeni s
'crnog' na 'bijelo' i obratno. Prihvatljiva vrijednost je oko 12ms što odgovara
frekvenciji osvježavanja od 75Hz.
LCD monitor se
sastoji od dva polarizirajuća filtra čije su linije pod pravim kutom. Između
filtra su molekule kristala koje imaju osobinu da se zakreću ako postoji
potencijal između filtara. Filtri propuštaju samo zrake svjetlosti koje su
paralelne s njegovim linijama. Izvor svjetlosti nalazi se iza prvog filtra,
plinska 'cijev' koja daje nepolarizirano svijetlo. Kroz prvi filtar prolaze
samo zrake koje su 'paralelne' s rešetkom filtra i sve propuštene zrake su iste
plarizacije. Tekući sloj kristala između filtra ima tako postavljene molekule
da bez prisustva razlike potencijala između ploča filtra dolazi do zakreta
polarizacije zraka svijetla za 90° i zrake svijetla nesmetano prolaze kroz
drugi filtar. Uz prisustvo razlike potencijala između ploča filtra preslože se
molekule kristala tako da nema zakreta zraka svjetlosti za 90° te zrake
svijetla ne mogu proći kroz drugi polarizirajući filtar. Promjenom veličine
upravljačkog napona, mijenja se kut zakret molekula te se u ovisnosti o iznosu
upravljačkog napona mijenja količina svjetlosti koja može proći kroz drugi
filtar. Na ovaj način kontrolira se razina osvijetljenosti slike na ekranu. LCD
je uvijek izrađen tako da bude prilagođen radu u određenoj razlučivosti
sukladnoj primjenjenom broju tekućih kristala, na primjer 15" LCD zaslon
bit će prilagođen razlučivosti od 1024x768 piksela, i to je nativna-radna
rezolucija LCD monitora; jedna trioda - jedan piksel.
Nadzor razlike
potencijala između pojedinačnih polja filtra obavlja se tranzistorima, TFT
(Thin Film Transistor) tehnologijom naparuju se slojevi vodova i tranzistora na
staklo, i tvore dvodimenzionalnu matricu na sličan način kao kod RAM-a. Na
jednu os matrice dolazi skupina vodiča preko kojih se dovodi analogni
signal slike (data input) koji upravlja kutom zakreta molekula, a na drugu os
matrice su vodiči za upravljački signal (gate scan) koji određuje kojem se
tranzistoru u redku matrice dozvoljava upravljanje. Svaki element slike
(trioda) ima svoje tranzistore koji nadziru svoju skupinu tekućih kristala,
tako da ih je za jedan piksel potrebno tri. Uz svaki tranzistor ugrađen je
kondezator da održi potencijal neko vrijeme kako slika nebi treperila; prije
navedenih 12ms. Pikseli su organizirani kao niz pruga plava, potom crvena pa
zelene te opet plava (u redovima slično trinitron CRT-u), a boja se dobije tako
da propušteno svijetlo prolazi kroz plavi, crveni ili zeleni filtar. Filtri
boje nisu ništa drugo do još jedna folija u bojicama preko filtra za
polarizaciju. Kako svijetlo prolazi kroz dvije rešetke, prilično je usmjereno
te ovakvi monitori imaju ograničen vidni kut gledanja. Ovisno u kutu gledanja u
većoj ili manjoj mjeri mijenja boja prikaza o čemu također treba voditi računa
pri nabavi monitora.
4.
Prikazivanje slike CRT i LCD monitora
Iscrtavanje slike na CRT i LCD zaslonu monitora
Razmak između točaka
jedne boje na zaslonu CRT monitora za uobičajene monitore dijagonale veličine
14"-19" iznosi 0.20mm-0.30mm. Što je više točaka po jedinici površine
monitor je kvalitetniji. Element slike - piksel (pixel,[1] točka
odnosno najmanja jedinica grafičke informacije na ekranu računala. Rezolucija
tj. dimenzije ekrana mjere se brojem piksela ili točaka.) koji se na monitoru
prikazuje ne bi smio biti manji od elementarne RGB-triode na zaslonu monitora.
Danas je uobičajen rad s rezoloucijama slike na zaslonu monitora od 800x600 i
1024x768 elemenata slike, što znači da u jednom pikselu slike sudjeluje više
trioda zaslona monitora, što daje dosta kvalitetne prikaze. Ako se koriste
razlučivosti slike takve da je pixel manji ili jednak po veličini od fizičke
veličine RGB-triode prikaz na monitoru biti će nekvalitetan. Tek monitori
dijagonale 17" i veličine RGB-triode 0.22mm mogu kvalitetno reproducirati
sliku rezolucije 1600x1200 pixela. Signal za nadzor snopa elektrona je analogan,
a monitori najčešće imaju VGA 15 pin-ski konektor (naziv nema
povezanosti s XGA, VGA i SVGA modom prikaza slike).
Opisani prikaz slike
utemeljen na nadzoru pojedinih piksela naziva se rasterski (bitmap) prikaz.
Drugi način je vektorski prikaz slike sastavljene od iscrtanih geometrijskih
oblika, odnosno slika je definirana matematičkim formulama što omogućava
njezinu dvodimenzionalnu (2D) i trodimenzionalnu (3D) vizualizaciju, ali se
objekti slike glede prikaza na zaslonu monitora pretvaraju u rasterski. No
vektorska slika nacrtana na primjer u 'Corel' programskoj potpori omogućava
njeno vrlo kvalitetno uvećavanje ili smanjivanje bez 'nazubljivanja'. Prema
potrebi slika se lako prebaci u neki drugi format. Današnje igre koriste
vektorske sadržaje koji grafička kartica iz scene u scenu pretvara u rasterski
prikaz i 'šalje' monitoru. Izravni vektorski prikaz na monitoru nadzorom
kretanja elektronskog mlaza po zaslonu radi iscrtavanja objekata koristio se je
do sredine 80' godina, te o tome samo toliko.
Ako monitor može
raditi na višim frekvencijama, znači da mu je perzistencija (vrijeme prikaza
jedne slike) mala i da se u jednoj sekundi može prikazati više slika što je
dobro zbog manjeg umaranja oka, a moguće je kvalitetnije reproducirati brze
promijene između pojedinih 'kadrova', što je važno strastvenim igračima. Tako
se za 19" CRT monitor SyncMaster 997MB daje podatak da je veličina triode
0.20mm, maksimalna rezolucija slike i pripadna joj frekvencija osvježavanja -
1920x1440@64Hz, te preporučena rezolucija i frekvencija osvježavanja slike -
1280x1024@85Hz. Radi opće kulture; PAL TV signal iscrtava 576 crta 50 puta u
sekundi na način da se jedna slika ponavlja dva puta (prikazuje se 25 slika) i
to tako da joj se u prvom otkloni prikažu 'neparne' crte slike a u drugom
'parne' i tako redom. Svaka crta sadrži podatke od približno 720 elemenata
slike. To je isprepleteni (interlace) mod rada kojeg računalni monitori više ne
koriste. Takav signal eventualno daje grafička kartica na posebnom konektoru
(S-video) radi prikaza slike na TV uređaju.
5. Standardne i wide screen rezolucije
Razlučivost
predstavlja ukupni broj piksela koji se može prikazati na ekranu. Odnosno kada
se koristi za opisivanje tiska, broj točkica koje se mogu otisnuti na jednom
inču.
Osim navedenih razlučivosti (modova
rada) postoji još čitav niz sličnih, kao
SXGA (1280x1024),
SXGA+ (1400x1050),
QXGA (2048x1536) ili
WXGA (1366x768) itd.,
ali je preporuka koristiti navedene modovoe
rada jer je većini odnos širine i visine slike 4:3. Alfanumerički i grafički
VGA standardi nisu samo navedene rezolucije već tu spada i broj boja po znaku
ili po pikselu za svaku od navedenih razlučivosti (gustoća) i kreće se od dvije
boje do preko deset miliona boja. Naravno nisu sve skale boja linearno
zastupljene već se određuju temeljem broja bit-a za opis boje pojedinog znaka
ili piksela te iznose 2, 4, 8, 16, 256, high color (16 bit-a / 65356 / 64K
boja), true color (24 bit-a / oko 16 milona boja) boja i nadalje. Za prikaz
slike razvijene su različite tehnologije monitora, ali je najčešće u uporabi
tehnologija slična TV uređaju u boji (slika) koje se zasniva na miješanju triju
osnovnih boja Crvene (Red), Zelene (Green) i Plave (Blue) – RGB je model kojim
se opisuju boje na računalnom zaslonu. Svaka se boja može predstaviti kao zbroj
tri različite boje Crvene (Red), Zelene (Green) i Plave (Blue) –RGB.
Grupa znakova neke
od kodnih tablica izrađena na ovaj način naziva se BIT-MAP font. Različitim
razlučivostima tekstualnog prikaza pripadaju i različite veličine matrice
alfanumeričkog znaka. Ovakvo rješenje je gotovo napušteno (DOS). Radije se
oponaša (Emulation) tekstualni mod u jednom od grafičkih modova (WINDOWS). To
dodatno daje mogućnost da se mogu uporabiti nejednako široki znakovi za grafeme
kao 'i' ili 'l', ali je najveća prednost što se mogu uporabiti
fontovi koji se iscrtavaju temeljem matematičkih obrazaca za svakog od njih te
se mogu dobiti vrlo fini zaobljeni oblici a znakovi se mogu po volju povećati
promjenom parametra. Takvi fontovi nazivaju se VEKTORSKI. Kvalitetan prikaz
manjih vektorskih fontova stoga je moguć samo kod monitora velike razlučivosti
koji su u stanju prikazati fine obline malih fontova.
Da bi se
mikroprocesor oslobodio poslova oko prikazivanja slike, o tome se brini u tu svrhu
dizajnirani grafički procesori ili ubrzivači kao ATI, MATROX, nVIDIA i drugi. U
PC sustavima u pravilu su kao zasebna elektronička kartica umetnuta u jedan od
slot-ova, s vlastitom grafičkom memorijom DRAM ili VRAM tipa. VRAM memorija
(VideoRAM) je protočna, radi po načelu sličnom SRAM te je brža ali i skuplja.
Moguće rješenje je da grafički procesor koristi resurse radne memorije.
Općenito, zadaća kartice je da osigura Grafičko korisničko sučelje GUI (Graphic
User Interface) primjereno programskoj potpori koja se koristi. Programska
potpora za obradu slika i multimediju zahtijevati će brze i moćne grafičke
procesore s memorijskim resursima reda 100MB.
Standardne i široke
(wide) rezolucije monitora i odnos stranica zaslona i prikaza (aspect ratio).
Kod CRT-a za
prikazivanje slike na TV uređajima, fizički odnos stranica zaslona je 4:3, a za
prikaz slike koristi se isprepleteni mod rada s 625 linija slike po vertikali
za Europski PAL sustav i 525 linija slike po vertikali za Američki NTSC
sustav. Kako se ne može uporabiti cjelokupna predviđena rezolucija slike zbog
sklopovski osobitosti uređaja, pripadne rezolucije vidljive slike su 768x576
(odnos 5:4) za PAL sustav i 720x480 (odnos 3:2) za NTSC sustav.
Nadolazeći HDTv
pak nudi dva standarda rezolucije, HD720 rezolucije 1280x720 (odnos 16:9) i
HD1080 rezolucije 1920x1080 (odnos 16:9), što se uklapa u koncepciju ponude
širokih i užih monitora. Dakle broj piksela, njihov oblik i veličina nisu isti,
kao ni način rada elektroničkih sklopova za istu fizičku veličinu zaslona
monitora. Jasno je da to stvara poteškoće prilikom pretvorbe video-sadržaja iz
jednog sustava u drugi, ali je dobro rješenje za zaštitu tržišta. Računalni
sustavi opće namijene za monitore koriste CRT s fizičkim odnosom stranica
zaslona 4:3, ali je fizički broj piksela CRT-a monitora veći od broja piksela
za TV standard kako bi se mogle prikazati slike veće rezolucije. Za CRT monitor
računala bolje je da je fizički broj piksela što veći (gustoća) jer
kvalitetnije može prikazati prikaze s velikim rezolucijama. Za ispravan prikaz
slike na zaslonu odnos stranica prikazane slike (rezolucija slike) mora biti
usklađen s fizičkim odnosom stranica zaslona. Od VGA standarda pa nadalje
koristile su se rezolucije slike s odnosom stranica 4:3. Do pojave LCD monitora
odnos stranice prikazane slike na zaslonu bio je gotovo uvijek 4:3.
Standardne i široke
rezolucije
U početku LCD
zasloni prijenosnika i monitora do uglavnom su podržavali odnos prikaza slike
4:3, ali preko rezolucije 1024x768(XGA) piksela često se koristi rezolucija
prikaza od 1280x1024 (SXGA) s odnosom stranica prikazane slike od 5:4. Ovaj
odnos stranica je vrlo blizu XGA rezoluciji (4:3=1.33; 5:4=1.25) te većina
korisnika eventualnu anomaliju u prikazu slike ne primjećuje. Ako se ne
instaliraju dobri upravljački programi grafičke kartice koji će znati
prepoznati osobitosti monitora ukomponirane u operativni sustav prikazana slika
je malo jajolika. Ovo malo izobličenje neće se dogoditi ako je fizički odnos
stranica zaslona monitora 5:4, odnosno ako je izrađen upravo za prikaz sadržaja
u SXGA rezoluciji. Osobitosti monitora operativni sustav prepoznaje po
instalaciji .inf, .cat, .icm i ostale pripadnih datoteka s priloženog mu
instalacijskog medija. Grafička kartica mora moći opslužiti monitor s
rezulucijama prikaza slike koje odgovaraju njegovim fizičkim odnosima stranica.
Kad je postala
popularna uporaba računala za prikaz filmskih sadržaja, počeli su se koristiti
široki monitori kojima je fizički odnos stranica bliži filmskom platnu (slika),
što je osobitost i novijih TV prijamnika. Tada je nastala cijela zbrka oko
prikaza slike na zaslonu te se koriste prikazi kojima odnos stranica 16:9 ili 16:10
pa čak i davno korišteni odnos 3:2. Ako se navedenom pridruže foto aparati i
video kamere zbrka je potpuna. Bez dobrih upravljačkih programa grafičke
kartice i monitora može se vrlo lako dogoditi da se prikaz slike na zaslonu ne
može uskladiti s fizičkim dimenzijama zaslona. Bez obzira kakva se rezolucija
koristila za prikaz slike na zaslonu mora se prilagoditi fizičkom odnosu
stranica zaslona da bi se krug sa slike 7 prikazao ispravno.
Ovaj problem posebno
može biti značajan kod igara. Ako grafički mehanizam kreiranja slike u igri
nije predviđen za monitor koji se koristi, nema pomoći. Stoga ne čudi da većina
korisnika još uvijek preferira monitore kojima je fizički odnos stranica
zaslona 4:3 i koriste rezolucije prikaza s tim odnosom. U prethodnim slikama
nijanse zelene boje prikazuju koje se rezolucije prikaza najviše koriste
prilikom gledanja stranica 'Informatičke abecede' (svjetlija nijansa znači veći
broj korisnika). SXGA prikazi zauzimaju drugo mjesto. Pravci na slici 7
prikazuju najčešće korištene fizičke odnose stranica zaslona, odnosno međusobni
položaj dijagonala zaslona za različite odnose stranica, analogno čemu treba
izabrati rezoluciju prikaza slike na zaslonu monitora.
Nema komentara:
Objavi komentar