Tražite izvor dodatne zarade bez ulaganja?? sve što morate je svakodnevno se ulogirati u svoj account i skupljati bodove kako biste zaradili i osvajali dodatne nagrade na dnevnim nagradnim igrama!!
Internet možemo opisati kao najveću enciklopediju ljudskog znanja u povijesti. No pronaći podatke koji nas zanimaju u ovoj „enciklopediji“ s milijardama stranica nije jednostavan posao. Upravo zato u pomoć nam priskaču specijalizirane web-stranice i progrmi namijenjeni pronalaženju podataka na Webu; tzv. tražilice ili katalozi web-stranica (Web Directories), koji nam znatno olakšavaju pronalaženje željene informacija odnosno usluge na webu.
Internet možemo opisati kao najveću enciklopediju ljudskog znanja u povijesti. No pronaći podatke koji nas zanimaju u ovoj „enciklopediji“ s milijardama stranica nije jednostavan posao. Upravo zato u pomoć nam priskaču specijalizirane web-stranice i progrmi namijenjeni pronalaženju podataka na Webu; tzv. tražilice ili katalozi web-stranica (Web Directories), koji nam znatno olakšavaju pronalaženje željene informacija odnosno usluge na webu.
Na Webu
postoje mnoge tražilice ili indeksni pretraživači. Kvaliteta tražilica ovisi o
njezinim mogućnostima pretraživanja. Mnoge od njih uz osnovno pretraživanje
nude i napredno pretraživanje (Advanced Search) koje pretraživanje sužavaju na
najvrijednije izvore informacija. No mi ćemo se u ovome radu baviti Googleom. Opisati ćemo početak i nastanak
Googlea, njegove mogućnosti prednosti i nedostatke.
Google je u ovom trenutku (2008. godine) posvuda priznata i po
mnogima najbolja internetska tražilica koja u svojoj bazi ima zabilježenje
milijarde web-stranica.. Osnovali su je dva studenta, Larry Page i Sergey Brin.
Googleova misija je, kako kažu, organizirati informacije svijeta te ih učiniti
korisnima.
2.1. Kako
je sve počelo?
Popularna legenda
koja se i danas prepričava po hodnicima tvrtke Google kaže da se osnivači Larry
Page i Sergej Brin nisu baš svidjeli jedan drugome onoga dana kada su se
upoznali na Odsjeku za informatiku Sveučilišta Stanford tijekom okupljanja
novoupisanih studenata u proljeće 1995. godine. Larry je tada bio student na
Sveučilištu Michigan i bio je samo u posjeti Stanfordu, a Sergej, koji je tada
imao 23 godine, bio mu je vodič. Kada su se upoznali raspravljali su o
mnogočemu, ali se gotovo oko ničega nisu slagali, no tada
su shvatili da upravo zahvaljujući svojim različitim mišljenjima zajednički
mogu nešto postići.
Kada su pronašli
zajedničku temu, kako riješiti jedan od najvećih kompjuterskih probelema
današnjice odnosno, dobiti korisne informacija iz nevjerovatno velike količine
dostupnih podataka to je rezultiralo zajedničkim projektom – internetskom
tražilicom BackRub. Ta tražilica je
dobila ime po svojoj jedinstvenoj sposobnosti analize linkova na web
stranicama.
Larry je spojio
nekoliko najobičnijih PC-a u mrežu računala koja je mogla obrađivati velike količine
informacija. Između predavanja Larry i Sergej su malo po malo usavršavali tu
svoju tehnologiju te su naposlijetku u Larryjevoj sobi uspostavili računalo
koje će u povijesti ostati zapamćeno kao prvi Googleov podatkovni server.
Dio Sergejeve studentske
sobe pretvorili su u svoj prvi ured, te su počili tražiti ljude koji bi im dali
financijska sredstva potrebna za razvoj nove tehnologije koja će donijeti
revoluciju u pretraživanju interneta. U to vrijeme na Stanfordu je predavao
Andy Bechtolsheim, jedan od
osnivača tvrtke Sun
Mycrosystems, koji im je vidjevši njihov projekt dao ček na 100.000 dolara. Uskoro
su, žicajući novac od gotovo svih koje su ponavali, prikupili milijun dolara. Uslijedilo
je osnivanje tvrtke Google te otvaranje računa u banci.
Google je svoja
daljinski upravljana garažna vrata prvi put otvorio 7. rujna 1998. godine u Menlo Parku u Kaliforniji.
Tadašnji google.com
dnevno je posjećivalo tek oko 10.000 ljudi. Zadovoljstvo prvih korisnika dovelo
je do toga da je jedan od najboljih informatičkih časopisa, PC Magazine, Google
nakon samo dva mjeseca postojanja proglasio jednom od sto najboljih
web-stranica. Nakon samo 6 mjeseci broj korisnika Googlea je porastao na pola
milijuna ljudi dnevno, a prva kompanija koja je potpisala ugovor s Googleom
bila je Rad Hat, proizvođač jednog od najpoznatijih Linuxa. Do početka ljeta 1999. u Google je uloženo
dodatnih 25 milijuna dolara od dvaju investicijskih
fondova koji su dotad bili veliki rivali, no prepoznali su potencijal Googlea.
Zanimljivo je kako su jedan od svojih prvih sastanaka Upravnog odbora u koji su
ušli novi ulagači održali za ping pong stolom[1]. Sve je to na kraju rezultiralo zapošljavanjem
velikog broja novih ljudi te preseljenjem u vlastitu zgradu – Googleplex u
gradu Mountain View te komercijalnim pohodom na svjetsko tržište
tražilica, i to 21. rujna 1999. kada je skinuta oznaka 'Beta' s web stranica
Googlea.
3. Google danas
Trenutno
je najkorištenija internet tražilica i kao takva posvuda prisutna. Milijuni
korisnika računala kao „Home Page“ imaju postavljenu upravo ovu adresu, što i
nije čudno kad svojom jednostavnošću omogućava upravo ono što svima nama
treba:
pronalaženje korisnih informacija u masi informacija i podataka koje nam
Internet pruža.
No
Google nije ostao samo tražilica; svoju je djelatnost proširio i na newsgrupe
stvorivši Google Groups. Google Groups je najveća arhiva poruka napisanih na
Usenetu koja sadrži oko 900 milijuna poruka napisanih diljem svijeta.
Google je razvio mnoge servise koji nam
pružaju različite informacije ili nam pak služe za zabavu. Neki od njih su[1]:
AdSense – Google Adsense je
reklamni program. Vlasnici web stranica ovaj program mogu iskoristiti u svrhu
omogućavanja tekstovnih, slikovnih te video reklamnih sadržaja na svoju
stranicu. Postoje različite vrste oglasa, a klikom na takav oglas vlasnik
stranice na kojoj je oglas (publisher) dobiva određeni postotak koji određuje
sam Google na osnovi raznih parametara.
Putem AdSense servisa mogu se oglađavati i Google-ovi besplatni servisi
(npr. Picasa), a vlasnik stranice dobiva određenu količinu novaca tek kada
korisnik instalira aplikaciju. Oglasi se mogu podešavati po pitanju boja i
oblika kako bi se što bolje mogle uklopiti u sučelje stranice na kojoj se
prikazuju, te time učiniti prikaz oglasa transparentnim, kao da je oglas dio
sadržaja stranice.
AdWords – Još
jedan servis koji je vezan za oglašavanje. AdWords nudi pay-per-click (PPC)
oglašavanje i site-targeted oglašavanje za tekst i bannere. Oglasi koji se
prikazuju na Internet stranicama putem AdSense programa su kreirani upravo u
AdWords servisu koji omogućava oglašivačima da odaberu koji je tekst oglasa
biti i da se natječu za ključne riječi (keywords).
Oglas će se prikazati ovisno o
sadržaju stranice, a oglašivač plaća svaki puta kada netko klikne na njegov
oglas.
Alerts – Vrlo koristan
programčić Alerts. Za nama odabrane stranice i news grupe šalje nam mail kada se
pojavi nešto novo.
Analytics – Još jedan koristan
program, no ovoga puta za web administratore i vlasnike web stranica. Zbraja i
prikazuje broj posjeta na vašem webu.
Answers – Pomalo neobičan
software. Omogućuje korisnicima da plate odobrena testiranja kako bi Answers
svojim korisnicima na ta pitanja mogao odgovorit.
Base – Jedan vrlo koristan
software još u beta fazi. Omogućuje vlasnicima nekog softverskog sadržaja da
taj sadržaj objave na webu i da bude omogućeno njegovo pretraživanje preko
Google tražilice.
Blog Search – Software za malo
mlađu populaciju. Koristi za pretraživanje isključivo blogova.
Bookmarks – Omogućuje spremanje
bookmarka sa oznakama.
Google Book Search - je proizvod iz palete Google-ovih pretraživača, zadužen
za pretragu punog teksta knjiga koje Google skenira i pohrani u svoju digitalnu
bazu podataka. Nekada se ta usluga nazivala Google Print.
Google Book Search je još
uvijek u beta fazi svoga razvoja, međutim baza podataka koja stoji iza projekta
neprestano raste, sa već više od stotinu tisuća naslova koje su dodali izdavači
i autori i oko deset tisuća radova iz javnog sektora. Sučelje dozvoljava
kopiranje radova koji nisu pod zaštitom (copyright), i to u PDF formatu.
Pretpostavlja se (New York
Times) da je Google već digitalizirao oko milijun knjiga koje čekaju
katalogiziranje u indeks, što je koštalo oko 5 milijuna dolara (cijeli projekt
procjenjuje se na 100 milijuna dolara).
Blogger – Alat za izradu blogova.
Omogućuje vrlo detaljnu izradu blogova s fotografijama, video isječcima i
ostalom multimedijom i sadržajima potrebnim za objavljivanje bloga.
Desktop – Jedan od
najpoznatijih i najkorisnijih je i Google Desktop. Software koji je vrlo sličan
samoj Google tražilici, no još prošireniji. Instaliran je direktno na vaše
računalo i uvijek vam je pri ruci. Također pretražuje ne samo web stranice, već
i ostalu multimediju. Paralelno pretražuje i vaše računalo i ispisuje podatke
koji bi mogli biti u vezi s subjektom koji pretražujete. Nudi nekoliko sučelja
za korištenje, od najjednostavnijeg do kojeg dolazite dvostrukim pritiskom na
tipku Ctrl, preko malog sučelja u taskbar-u pa do čitavog sidebar-a sa raznim
informacijama i izbornicima koji su u postupnosti uredivi.
Earth – Google Earth je 3D
atlas svijeta, satelitski snimci cijele zemlje, i detaljne snimke gradova.
Odabrani dio Zemljine površine je moguće uvećavati i otkrivati čak i najmanje
detalje. Moguće je pregledavati gradove ili prirodne znamenitosti, ovisno o
stupnju izoštrenosti slike toga područja. Snimke su tako odetaljne da možete
vidjeti čak i ljude! Naravno, to nije snimak uživo, stari su nekoliko godina,
no itekako koriste svrsi. Pokazuje važnije ceste, rijeke, granice itd.
Gmail – Po mnogima najbolji internetski pretraživač koji nudi i
druge internetske usluge - Google, je sredinom 2004. godine ponudio novi servis
nazvan Gmail. Prednosti Gmaila su se svima svidjele: više od 6480 MB
prostora za poruke i stalno raste iz sekunde u sekundu, odličan alat za
izdvajanje spama, brzina web sučelja i dakako Google tehnologija za pretraživanje
e-pošte. Ono po čemu se Gmail izdvaja od ostalih web mailova je lokalizacija,
što znači da je u cijelosti preveden, ne koristi imenike već samo oznake,
podržan je IMAP, postoje verzije za mobilne uređaje, pa svoju poštu možete
pregledavati na zaslonu svog mobilnog telefona, grupiranje na odgovorene i
ponovo primljene mailove...
U Gmail moguće je
čavrljati sa korisnicim koji također imaju gmail,a kada jednom otvorite Gmail
račun isti vam vrijedi za sve ostale google aplikacije kao što su... Google
maps, google docs,google reader, picasa, Youtube ...[1]
Google Browser Sync – radi se o ekstenziji za popularni Firefox koja omogućava stalnu sinkronizaciju postavki pretraživača na vašim računalima. Dakle bookmarks, history, cookies i sačuvane šifre.
Jedini nedostatak je duže vrijeme učitavanja Firefox-a jer se prilikom ulaska
vrši sinhronizacija postavki s drugim računalima.
Image – Ako ste u potrazi za slikama slobodno se uputite na
Google Image.
Pretražuje slike sa ostalim njenim podacima poput linka na kojem se
nalazi, veličini... Adresa: www.images.google.com ili Images ili
Slike tab u izborniku Google tražilice.
Language Tools – Kao što i samo ime kaže, upotrebljava se za prevođenje
riječi, fraza ili čak i cijelih web stranica na određene jezike. Trenutno je
moguće prevoditi stranice na nekoliko svjetskih jezika, no nažalost hrvatski
nije među njima.
Moon – omogućava gledanje površine Mjeseca kroz sučelje Google
Maps-a. Snimke su visoke kvalitete koje je snimila NASA. Servis je pokrenut 20.
srpnja 2005.-te godine u čast prvog slijetanja na mjesec 20. srpnja 1969.
godine. Kao šalu (ili možda ne?), kad približite maksimalno Mjesečevu površinu
vidjeti ćete teksturu sira. Adresa: www.moon.google.com
Google Pages[2] – besplatni web-hosting koji
dopušta objavljivanje web stranica na internetu, ali i njihovo kreiranje uz pomoć
web-aplikacija koja se zove Google Page Creator i koja je dostupna svim
korisnicima Google Pagesa. Vrlo je jednostavan, posjeduje mnoštvo gotovih
predložaka, a moguće je i ručno editirati HTML kod. Namjenjen je početnicima i
onim manje zahtjevnim korisnicima. Adresa: www.pages.google.com
Picasa – Koristan i jednostavan alat za raspoređivanje, slaganje,
spremanje, jednostavnije obrađivanje, printanje i ostale radnje sa slikama na
vašem računalom.
Talk –
Najkraća rijeć kojom bi mogli opisati ovaj program je messenger. Po
mogućnostima se ne može baš uspoređivati s MSN-ovim Messenger-om, ali zato je
puno praktičniji, jednostavniji za korištenje, i pouzdaniji. Također podržava
voice chat. Od nedavno se unutarGmail-a nalazi i chat prozor sa svim funkcijama
osim voice chat-a i korištenja avatara tako da je ovaj servis izgubio na svojoj
vrijednosti.
Videos – Usluga za gledanje, kupovinu i prodaju raznih video
isječaka. Također jednostavno za korištenje i pretragu. Adresa: www.video.google.com
Budući da Google dosta često izbacuje nove servise i usluge ne bi ih mogli ni opisati sve, ali smo zato dali pregled onih najkorištenijih i nama najzanimljivijih.
Google je potaknuo lavinu jednostavnog,
ali i genijalnog web dizajna; njihove
stranice su jednostavno dizajnirane, a opet vrlo atraktivne.
rezultate daje
velikom brzinom i često nam daje baš one rezultate koje smo tražili.
pretraživanje na
preko 70-tak stranih jezika (uključujući i klingonski-izmišljeni jezik poznat
iz serijala Zvjezdane staze). Ono što je za nas olakotna okolnost jest da
Google-ovo sučelje može biti i na hrvatskom jeziku.
Zanimljivo je reći kako
je Google po prvi put pretraživao pomoću tada jednistvena sustava posjećenosti korisnika. Dakle, što je neka stranica bila
više posjećena, to se ona nalazila više pri vrhu kada ste htjeli naći pojam
koji se nalazi na toj stranici. Danas većina velikih pretraživača koristi tu
tehniku.
Google tražilica se
u mnogočemu razlikuje od drugih tražilica. Jedna od tih razlika je i to što kod
upisa traženih riječi google ne razlikuje velika i mala slova, odnosno bez
obzira kako ih mi upisujemo on ih shvaća kao mala.
Prednost je i u
sigurnosti njihovih stranica i servisa.
što je zapravo uključeno u bazu koju pretražujemo,
postoji li kakva kontrola kvalitete sadržaja,
koji su kriteriji relevantnosti po kojem se nižu odabrani
rezultati,
Njegovi su nedostaci
u tome što ne koristi rječnike kontroliranih izraza, nejasno je što u sadržaj
je, a što nije uključeno; časopisi malih izdavača nerijetko nisu uključeni itd.
Posebno se ističe problem medicinskih
informacija koje su vrlo brojne, ali dosta nepouzdane ukoliko ne dolaze iz
provjerenog izvora[1].
Još jedan od uočljivijih Googlovih nedostataka
je isključivost njegovog pretraživanja,
čemu smo svi barem jedanput imali priliku svjedočiti.
Google je svojom
raširenošću i sveprisutnošću pridonio nastanku novog glagola GOOGLANJE koji je
uvršten u engleski pravopis kao sinonim
za pretraživanje interneta.
U Googleplexu su umjesto stolica u urede postavljene
velike gumene kugle, stolovi se sastoje
od drvenih ploča postavljenih na postolja, a hodnicima i danas trče veliki psi.
Parkiralište ispred
Googleplexa se dva puta tjedno prazni radi utakmice hokeja na rolama.
Larry i Sergej isto
tako dva puta tjedno razmjeste stolove i održe „brainstorming“ sastanke s ljudima koji za njih rade. Na tim
sastancima sudjeluje i po stotinu ljudi istodobno. Tijekom takvih domjenaka u
Googleu su se dosjetili poboljšanja kao što je Imenik (Google Directory),
pretraživanje na sedamdesetak stranih jezika, Toolbar te usluge pretraživanja
Googleovih sadržaja putem mobitela.


Ukoliko naš Google nema hrvatsko
sučelje, vrlo ga je jednostavno naučiti hrvatski jezik.
Upute za postavljanje Hrvatskog sučelja:
- kliknemo na link Preferences (Postavke)
- na slijedećoj stranici za Interface language (Jezik sučelja)
odaberemo Croatian (Hrvatski).
- kliknemo na Save Preferences (Spremi postavke) i posao je
obavljen J



Naime,
u cijelom vremenu otkad postoji Google, hackeri su uspjeli srušiti samo jednu
Google
stranicu, i to njihovu podružnicu Picasa, softver za organiziranje digitalnih
fotografija.
S Googlom pretražujemo „crnu kutiju“ jer ne
znamo:



a same rezultate pretraživanja vrlo je teško
suziti, sortirati ili međusobno kombinirati.
Osim navedenoga, Google
zasigurno daje previše rezultata, a čak i korištenjem naprednog pretraživanja
nemoguće je provesti ciljano i kvalitetno pretraživanje.
Google Scholar
inačica je poznatog pretraživača koja sadrži izvjesnu kontrolu kvalitete te bi
rezultati koje po pretraživanju nudi trebali sadržavati znanstvene i stručne
radove.


Primjer:
Recimo, poželite li
kupiti automobil u klasi blizu 120 konjskih snaga, upis argumenta "120
bhp" u polje tražilice naći će brojne automobile koji ih imaju upravo
toliko, no iz pretrage će biti izuzeti modeli sa, primjerice, 115 KS, koji vam
se - osim ukoliko ste jako izbirljivi - gotovo jednako dobro uklapaju u izbor.
Rješenje ovog nedostatka krije se - očito - u davanju
šireg stupnja slobode određenim argumentima. No time se samo otvara sljedeći,
znatno veći problem: ovisno o vrsti pretraživanja, ta razina slobode ne može
uvijek biti jednako podešena.
Ostalo
nam je još samo da odgovorimo na pitanje: ''Što
je uopće Google?''
Google je inačica
riječi googol koju je smislio Milton Sirotta, nećak američkog matematičara
Edwarda Kasnera, te predstavlja izraz za
broj koji se predočava brojkom jedan za kojom slijedi sto nula.
Googol je
nevjerojatno velik broj,toliko velik da ničega u svijetu,niti u svemiru nema
toliko puno – niti zvijezda, niti čestica prašine, pa ni atoma.
U Googleu se koriste tim terminom kako bi pojasnili svoj
zadatak – organizirati nevjerojatno veliku, beskonačnu količinu informacija
koje se mogu pronaći na internetu.



Nema komentara:
Objavi komentar